Co warto zobaczyć?
MUZEUM WIEŃCÓW DOŻYNKOWYCH
1. Etnografia - Muzeum Wsi Krasnobrodzkiej
Ekspozycja ta powstała jako pierwsza w 1989r. i znajduje się na parterze budynku. Gromadzi nieużyteczny już dziś sprzęt gospodarczy i domowy oraz narzędzia pracy wiejskich rzemieślników. Są tu: drewniane pługi i brony, sprzęt tkacki, malowane domowe skrzynie i kufry tzw. krasnobrodzkie, do przechowywania odzieży i inne ciekawe przedmioty.
2. Paleontologia - skamieniałości roślin i zwierząt
Na piętrze muzeum znajduje się ekspozycja, która powstała w 1992r. prezentująca skamieniałości roślin i zwierząt. Zgromadzono tu ponad sto okazów skał wapiennych z odciskami zwierząt i roślin żyjących miliony lat temu. Ustaleniem wieku, z którego pochodzą eksponaty zajął się prof. Walter Kegel Christiansen z Muzeum Geologicznego w Kopenhadze. Eksponaty te pochodzą głównie z krasnobrodzkich kamieniołomów.
3. Garncarstwo krasnobrodzkie
Krasnobród był słynnym ośrodkiem garncarskim. Niestety około 1993 roku rzemiosło to zanikło z chwilą śmierci ostatniego garncarza. Aby ocalić od zapomnienia i ukazać kunszt artystyczny zanikającego rzemiosła powstała ta ekspozycja. Wśród eksponatów są tzw. siwaki, ozdobne dzbanuszki i dwójniaki, zwierzęta i ptaszki, tzw. „zezule". Eksponaty pochodzą z pamiątek rodzinnych po nieżyjących już garncarzach.
4. Flora i fauna Roztocza
W drugim skrzydle piętra Muzeum znajdują się eksponaty biologiczne. Ekspozycja ta powstała w 1992r. i obejmuje ponad 250 gatunków roślin i wiele gatunków zwierząt występujących na terenie Roztocza. W odpowiedni nastrój podczas oglądania roślin i zwierząt ukazujących bogactwo i piękno tych terenów wprowadza specjalnie przygotowane nagłośnienie ze śpiewem ptaków.
Woda pod kaplicą, w opinii miejscowej ludności i licznie przybywających tu pielgrzymów posiada właściwości lecznicze. Obok kaplicy znajduje się figura przedstawiająca objawienie się Matki Bożej Jakubowi Ruszczykowi oraz Stacje Różańcowe wykonane z kamienia przez artystę rzeźbiarza z Krasnobrodu - Andrzeja Gontarza.
W kaplicy znajduje się niewielkie źródełko, którego wody według miejscowej legendy mają właściwości uzdrawiające. Jest tu również opis bitwy z okresu powstania styczniowego sporządzony przez naocznego świadka tych wydarzeń. Tutaj, bowiem dnia 24 marca 1863r. miała miejsce krwawa bitwa powstańców z oddziału Marcina „Lelewela" Borelowskiego z wojskami carskimi. W 2000 r. wokół kaplicy zbudowano drewniane schody, które są dodatkową atrakcją tego miejsca i umożliwiają bezpieczne wejście na wzniesienie zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci.
Każdego roku w pierwszą niedzielę po 15 sierpnia, w miejscu tym odprawiana jest uroczysta suma odpustowa ku czci Św. Rocha. Miejsce kultu odwiedzają w tym czasie ogromne rzesze pielgrzymów z całej Polski.
Atrakcją pod względem dydaktycznym i turystycznym jest zespół około 40 źródeł wypływających ze zbocza przy rzece Wieprz w miejscowości Hutki.
Godne uwagi są także źródła w lesie popularnie określanym „Belfont". Nazwa pochodzi z j. franc.: belle - piękny, fontaine - źródło. Oprócz walorów przyrodniczych i ekologicznych rangę tego terenu podnoszą dodatkowo walory historyczne. Z przekazów miejscowej ludności wynika, że otoczenie źródeł było miejscem schadzek królowej Marysieńki z Janem III Sobieskim, a po powstaniu 1863r. postawiono tu krzyż ku pamięci powstańcom. Ponadto z jednym ze znajdujących się na tym terenie oczek śródleśnych związana jest legenda, która mówi, że kiedyś w tym miejscu stał kościół, który zapadł się pod ziemię.
Warto zobaczyć też urokliwe miejsce, w Kol. Husiny, gdzie znajdują się źródła, które dają początek rzece Sopot prawemu dopływowi Tanwi.
Galeria autorska Marka Rzeźniaka,
Marek Rzeźniak urodzony w Zamościu, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Taranczewskiego. Członek ZPAP i Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. W swoim dorobku ma 21 wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych. Pracownie swoją udostępnia turystom i mieszkańcom Roztocza.
Jak trafić?
Możemy dojść pieszo, dojechać samochodem lub rowerem, (część trasy drogą leśną)
Do Szuru prowadzi szlak zielony im. Wandy Podobińskiej od Zamościa przez Krasnobród, Wapielnię do Suśca, oraz ścieżka spacerowa przez wieś Borki znakowana żółto.
Czy warto wybrać się do Galerii „Szur"?
W Galerii możemy spotkać artystę przy pracy, porozmawiać, zapoznać się z dziełem, poznać proces tworzenia, a także napić się herbatki z ziołowej.
Możemy też doznać wielu wrażeń krajoznawczych. Wieś znajduje się na skraju dużego kompleksu leśnego w trójkącie Szur, Zielone, Łuszczacz. Spacerując szlakami możemy spotkań pomnikowe jodły, buki, lipy wpisane do rejestru pomników przyrody. W wąwozie prowadzącym z Borek do Szuru panuje niezwykły klimat, który zadziwia nie tylko turystów, potężne jodły rosnące w wąwozie „odżywiają" się tym mikroklimatem.
Oprócz drzewostanów typowych dla Roztocza w okolicach Szuru występują rzadkie gatunki paproci: podrzeń żebrowiec i narecznica górska. A także stanowiska zimoziołu północnego i zachodniokarpacka przytulina okrągłolistna.
Miłośników historii mogą zainteresować transzeje z I wojny światowej rozciągające się wokół wioski. Spotykamy także wspaniałe przykłady architektury drewnianej, chałupy, stodoły, kapliczki, suszarnie na tytoń, zachowane dachy naczółkowe. Rozwiązania przestrzenne, funkcjonalność zabudowań, harmonia z przyrodą, inspirują do działań twórczych.
Liczne kapliczki i krzyże przydrożne upamiętniaj wydarzenia z historii Polski: od pamiętnych wydarzeń z 1864 roku do czasów współczesnych.
Marek Rzeźniak, artysta malarz związany z Szurem przez swoją obecność od wielu lat tworzy w inspiracji i symbiozie miejsca, czasu, przestrzeni.
Zachęceniem dla Państwa w odwiedzeniu Galerii „Szur" niech będzie słowo o malarzu wypowiedziane przez prof. Lechosława Lameńskiego „ Naturalnie na przestrzeni lat obrazy artysty przechodzą wyraźną transformację, od stosunkowo realistycznych pejzaży ukochanego Roztocza na początku, poprzez coraz bardziej syntetyczne i umowne pejzaże z „wpisanymi" w nie śladami ludzkiej obecności, ponadczasowy dramat jednostki oraz zniewolonego całego społeczeństwa (sugestywny cykl „Strachy" z lat osiemdziesiątych, jako przejmująca reakcja twórcy na wprowadzenie stanu wojennego), po prezentowany właśnie, pełen rozmachu i niespotykanej u niego ekspresji kolejny cykl „Żywioły", w którym anegdota zastąpiła metamorfozą materii", (wstęp do katalogu wystawy w Galerii ZPZP, Lublin 2007 rok).